Tijdens PCC 75 besteden we in deze rubriek af en toe extra aandacht aan bijzondere PCC’s of speciale gebeurtenissen waarbij de PCC betrokken was. Ditmaal aandacht voor de H23, eigenlijk de 1207. Deze PCC ontspoort op 17 november 1978 op de Bosbrug na een onzachte aanraking met een bovenleidingmast. De tram loopt ter hoogte van de middendeuren zware schade op en gaat buiten dienst. Besloten wordt deze PCC in eigen beheer om te bouwen tot slijptram als opvolger van de combinatie 805 en H25.

PCC 1200 naast de slijpcombinatie: 805 en H25. 13 augustus 1980

Wat uiterlijk opvalt is de vervanging van de eerste voordeur door een plaat met twee lange deuren die de indruk wekken alsof je er nog gewoon kan instappen. De beschadigde middendeuren maken plaats voor een plaat met twee kleine ruiten. De PCC krijgt een oranje kleur met zwarte schrikstrepen, de lijnfilm toont een verbodsbord met een mannetje in een cirkel en de richtingfilm laat ons weten dat het hier om een railslijpwagen gaat.

De verbouwing van de H23 in de Centrale Werkplaats in de LIjsterbesstraat. 13 augustus 1980

In de wagenbak plaatst HTM twee met elkaar verbonden watertanks van elk 2500 liter. De tanks worden via een aansluiting buiten met een brandweerslang gevuld. Een gespecialiseerd bedrijf voorziet de draaistellen van drie achter elkaar staande slijpstenen. Het voordeel van de H23 is dat hij met een snelheid van 30 kilometer per uur kan slijpen waardoor hij ook overdag goed inzetbaar is.

De H23 in zijn eerste jaren als slijptram in de keerlus op het tramplatform CS

De H23 slijpt na een paar proefritten officieel voor het eerst de rails in de nacht van 10 op 11 november 1980. Bijzonder is zijn optreden in de tramoptocht van 2 oktober 1983 bij de opening van lijn 2. Twee jaar later rijdt de PCC op proef bij de RET die wel belangstelling heeft voor zo’n railslijptram. Tussen 25 maart en 1 april 1985 is de H23 in de Maasstad. De RET is zo enthousiast dat HTM in 1986 van de 1139 de Rotterdamse slijptram 2303 maakt.

De H23 steekt de Rijnstraat over in de openingsoptocht van lijn 2. 2 oktober 1983

De H23 wordt bij de remise Scheveningen opgeladen voor vervoer naar de RET. 25 maart 1985

De H23 krijgt in 1987 een revisie waarbij op de plaats van de eerste voordeur een plaat komt met twee grote ramen. De schrikstrepen krijgen de blauwe kleur. In november 2010 volgt sloop voor de opgereden H23 die vervangen wordt door de uit Rotterdam teruggekeerde 1139.

De H23 aangekomen bij de RET in Rotterdam. 25 maart 1985

Lees in deze serie ook het verhaal over PCC’s als schouwburgtrams in 1978.

Foto’s: Ton Voogel, bron: Haagse PCC-Cars – Johan Blok