Op 6 oktober 1979 staan meerdere pekeltrams en de 803 op het voorterrein van de remise Scheveningen. De H12, H14, H15 en 803 staan dan al buiten dienst.Β  De H12 is de voormalige reizigerstram 256, de H14 is de 260 en de H15 de 262. HTM begint in 1962 met de verbouwing van buiten dienst gestelde motorrijtuigen tot pekeltram. Eerst zijn trams uit de serie 290-299 aan de beurt en daarna uit de serie 250-275.

De H12 op het voorterrein van de remise Scheveningen. 6 oktober 1979

In 1970 besluit HTM de H1-H10, waarvan we op de foto’s de H1 en H9 zien, te moderniseren. Doordat het tramnet minder kilometers kent en er nieuwe pekelroutes komen zijn de andere pekeltrams niet langer nodig. De H14, H15 en de motorrijtuigen 801 en 803 worden op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gereserveerd voor inzet als werkwagen op de nieuwe sneltramlijn Utrecht-Nieuwegein, maar daar blijken ze uiteindelijk niet nodig,Β  De H13, H14 en H15 worden op 7 augustus 1980 gesloopt op het terrein van de oude remise ‘s-Gravenmade. De H12 gaat naar de museumlijn in Amsterdam voor ombouw tot NBM motorwagen 12.

De 803 uitgeteld bij de remise Scheveningen. 6 oktober 1979

De op de foto zichtbare 803 wordt samen met de 801 en 823 op 25 juli 1980 gesloopt. Op die dag worden deΒ  bakken van de trams in brand gestoken. De sloop van deze wagens is nodig in verband met de komst van de nieuwe trams een jaar later en de krappe stallingsruimte op dat moment.

De H12, H9, H1 en 803 voor de remise Scheveningen, 6 oktober 1979

Foto’s: Harry Peters