Vandaag vieren we in 2021 de vijftigste verjaardag van een bijzondere HTM tram. PCC 1315 is op 5 oktober 1971 in de remise Lijsterbesstraat afgeleverd door La Brugeoise & Nivelles uit het Belgische Brugge.
De titelfoto in dit artikel is van drie dagen na de aflevering in de Centrale Werkplaats. De PCC is geparkeerd op de zogenoemde ‘Stroomafnemerplaats’. Op 21 oktober komt de tram in dienst. In 1975 komen we de ‘Abraham’ tegen op het Stationsplein. Samen met de 2104 rijdt de tram als een zogenaamd koppelstel op lijn 9. Die tramlijn rijdt dan net een jaar door naar Vrederust. De 2104 is als museumtram bewaard en tegenwoordig aanwezig in het Duitse Wehmingen.
De PCC zou maar zeventien jaar dienst doen in de reizigersdienst. In 1988 wordt de tram teruggetrokken om verbouwd te worden tot Pekel en Instructietram. Naast de pekelinstallatie krijgt de tram een dubbele bediening voor de instructiedoeleinden.
Maar dit zouden niet de laatste taken worden voor de 1315. In 2006 gaat de PCC wederom in de verbouwing. Deze keer wordt de tram verbouwd tot meettram voor RandstadRail trajecten. Na de verbouwing bezoekt de verse meettram ook Amsterdam om daar testen uit te voeren. Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf heeft interesse in een meetvoertuig maar kiest uiteindelijk niet voor een verbouwde PCC.
Anno 2021 komen we de PCC nog vaak tegen op het Haagse tramnet. De PCC meet niet alleen de RandstadRail trajecten in het Buitengebied. Ook alle trajecten in Den Haag mogen regelmatig een bezoek verwachten van de ‘Meet PCC’. De tram kan zowel spoor als bovenleiding meten. Door de tegenwoordig aanwezige kopeindpunten in het tramnet heeft de PCC tijdens de verbouwing in 2006 achterin ook een aangepaste stuurstand gekregen. Zo kan je de tram dus ook weleens achteruit tegenkomen in de stad.