In de herfst van 2012 is er op de spoorlijn Den Haag-Rotterdam nog een uurdienst Amsterdam-Brussel te zien. In december van dat jaar zal de Fyra-treindienst met V250-treinstellen van start gaan, die tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Rotterdam en Antwerpen de nieuwe Hogesnelheidslijn-Zuid gaat gebruiken en daarmee Den Haag zal overslaan.

In de laatste jaren van de klassieke Beneluxdienst ontstaat er de nodige variëteit op materieelvlak: de rood-gele composities bestaande uit ICR-rijtuigen van NS en Belgische locomotieven Type 11 van NMBS veranderen langzaam: de locs maken plaats voor gehuurde TRAXX-locomotieven, en de rijtuigen krijgen successievelijk een andere livrei omdat ze ook als (tijdelijke) Fyra worden ingezet op de vanaf 2009 stapsgewijs geïntroduceerde dienst Amsterdam-Rotterdam-Breda via de HSL-Zuid.

Omdat NS daarvoor meer rijtuigen nodig heeft, huurt ze voor de IC Amsterdam-Brussel tijdelijk rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. In aanvang één stam van zeven rijtuigen, maar in het dienstregelingjaar 2012 zijn het er twee. Als klap op de vuurpijl krijgt een stam ICR-rijtuigen voor de Olympische Spelen in Londen een speciale uitmonstering.

In de binnenlandse dienst over de Oude Lijn zijn de DDAR-dubbeldeksstammen nog volop te zien, maar in die dagen is het verbouwingsprogramma van 200 van 240 van deze rijtuigen tot DDZ-materieel voor intercitydiensten al begonnen.

Wat niemand dan kan vermoeden, is dat alle bovengenoemde materieelsoorten elkaar later nog eens tegenkomen: na een rommelige start van de Fyra-dienst naar Brussel nemen NS en NMBS de V250-treinstellen buiten gebruik. De TRAXX-locomotieven en ICR-rijtuigen worden voor een semi-permanent vervangend concept voor de HSL-Zuid-treindiensten gebruikt. Daarvoor zijn dermate veel ICR-rijtuigen nodig, dat de resterende DDAR-stammen die niet tot DDZ worden verbouwd en eigenlijk het materieelpark zouden verlaten, in 2015 gereactiveerd worden.