Op deze dag rijden er officieel voor het laatst PCC’s in de reizigersdienst. Het zou een paar jaar later toch nog even tijdelijk op lijn 10 gebeuren maar dat weten we dan nog niet. Op de lijnen 10 en 11 rijden verschillende 1100-en en 1300-en. In de ochtendspits zien we op lijn 10 voor het laatst de inzet van koppelstellen.

De 1193 en 1174 op het Rijswijkseplein in de ochtendspits. 30 juni 1993

De 1193 op de foto die nu nog trouw zijn rondjes draait als Tourist Tram raakt later op die dag defect en wordt vervangen door de 1328. Op lijn 11 beleeft de 1153 op zijn laatste dag een trieste aftocht nadat de 3018 achterop de tram botst. Beide trams komen er zonder grote schade vanaf.

De 1106 naast de 3132 op Scheveningen Haven. 30 juni 1993

De 1106 zou als laatste PCC op lijn 11 de dienst uitrijden, maar door een defect gaat dat feest niet door. Het is de 1333 die als laatste PCC op lijn 11 om 19.25 uur vanuit Scheveningen inrukt naar de remise Lijsterbesstraat.

De 1327 rukt in op de Nieuwe Parklaan. 30 juni 1993

In tegenstelling tot lijn 11 rijden op lijn 10 de hele avond de PCC’s door. Na de avondspits zijn nog over de 1329, 1316, 1187, 1328, 1325 en 1175. Op de voorkant van de 1187 zit een bord met een mededeling over de historische laatste ritten en dat bord zien we ook nog onder de ruitenwisser van de 1325 voorbijkomen. Het is de 1175 die in de nacht van 30 juni op 1 juli om 01.13 uur als allerlaatste PCC van het Statenkwartier naar de remise Scheveningen inrukt.

Het bord onder de ruitenwisser van de 1325 op de Rijswijkseweg. 20 juni 1993

Aan het einde van 1999 keren de museum PCC’s: 1165, 1210 en 1304 voor een paar weken terug in de reizigersdienst op lijn 10 in verband met een materieeltekort.

De 1328 bij station Voorburg. 30 juni 1993

Foto’s: RenΓ© Weterings, bron: PCC, de laatste jaren