We hebben een jubilaris in ons midden. Veertig jaar geleden is GTL 3045 afgeleverd op de Delfteslaan en momenteel de oudste nog dienstvaardige tram die in dienst is bij de HTM.

De 3045 komt aan in Den Haag en wordt gelost bij de Delftselaan. Foto: Collectie Harry Peters.

De 3045 is de eerste GTL die deze mijlpaal bereikt heeft. Na de eerste twee PCC’s, de 1001 en 1002, is dit de derde naoorlogse tram die het zover heeft weten te schoppen. De jubilaris staat met een defectje even aan de kant dus viert het feest in huiselijke kring.

Testen op de nieuwe lijn 2 op de Loosduinseweg. Foto: Hendrik Ploeger.

Dat de tram nog steeds dienst doet is eigenlijk een foutje. In 1998 zijn de wagens 3050-3100 voorbereid op de inbouw van het Automatische Rem Ingreepsysteem. Per abuis is toen de 3045 ook onder handen genomen. Hierdoor heeft de 3096 nooit het ARI systeem ingebouwd gekregen. De laatste is dan ook al in 2016 afgevoerd naar het recyclebedrijf.

De 3045 tijdens de midlife revisie in de centrale werkplaats.

De bij BN in Brugge gebouwde tram is door de NS afgeleverd op een spoorwagon aan de Delftselaan. Harry Peters legt vast hoe monteurs de tram klaar maken voor transport naar de centrale werkplaats in de remise Lijsterbesstraat. Een week later komt de tram op 8 juli in dienst.

De 3045 in de S boog bij de Kneuterdijk.

De GTL komen we daarna overal tegen op het tramnet. Drie keer ontmoet de 3045 iets te fanatiek een collega tram. In 1991 de 3025, in 2008 de 3022 en tien jaar later de 3077. In 2001 krijgt de veteraan een midlife revisie in de centrale werkplaats aan de Lijsterbesstraat.

Lijn 17 duikt de Oranjelaan in wegens werkzaamheden op het Rijswijkseplein.

De tram is ook pionier van nieuwe lijnen. Zo is de 3045 in 1983 de eerste tram die de nieuwe route van lijn 2 uittest achter een bovenleidingmontage auto. In 1999 test de GTL met wat soortgenoten ook de nieuwe route naar het Wateringseveld van lijn 17. In speciale reclame jas maakt de 3045 ook wereldkundig dat de nieuwe tramlijn snel open gaat. Tijdens de opening op 28 augustus van dat jaar is de 3045 dan ook present.

De 3045 als reclametram op de Weigelia langs Leidsenhage.

In 2010 wordt er een ijsbaan geopend in winkelcentrum Leidsenhage. De 3045 krijgt er een totaalreclame voor aangemeten. Als oudste dienstvaardige GTL is de tram ook hoofddecorstuk bij het maken van de documentaire over veertig jaar GTL. Hopelijk komt de 3045 weer snel in dienst en kunnen we nog wat jaren genieten van het voertuig.

Tijdens de aanleg van het huidige eindpunt passeert de 3045 de bouwput.

De 3045 op de hulphalte CS/Schedeldoekshaven. Lijn 12 wordt omgeleid wegens werkzaamheden.

Een film over de opening van lijn 17 met beelden van de 3045 vindt u: HIER!
Deel 1 van de GTL documentaire is te vinden op: HIER!
Deel 2 van de GTL documentaire is te vinden op: HIER!
Aan het laatste en derde deel wordt nog gewerkt.

De 3045 in voorjaar 2022 nog steeds actief op de Heuvelweg in Leidschendam.

De 3045 voor het maken van de 40 jaar GTL docu in het HOVM. Foto: Chris Westerduin

GTL 3045 op het terrein van het HOVM. Foto: Chris Westerduin

Foto’s, tenzij anders aangegeven: Rinus van de Kuil