Vijftig jaar geleden op deze dag vinden er werkzaamheden plaats aan de tramsporen op de Laan van Meerdervoort tussen het Valkenbosplein en de Fahrenheitstraat. Daar liggen dan drie sporen en zien we de 1326 op lijn 3 rijden. De PCC wordt eind 1971 afgeleverd en is dus nog vrij nieuw. Bij deze operatie worden de rails vernieuwd en de tram rijdt daarom richting Bohemen over de middenbaan.

De 1006 op de vrije tram- en busbaan op de Prinsegracht. 30 augustus 1972

Op deze dag in 1972 zien we de 1006 en 1024 in dienst op lijn 10. Beide PCC’s zijn er nog. De 1006 verblijft tegenwoordig bij het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep en de 1024 bij de museumtramlijn in Amsterdam. Deze tram is nu even uitgeleend aan het trambedrijf in het Openluchtmuseum in Arnhem. De vrije tram- en busbaan op de Prinsegracht waar deze trams en standaardbus 163 rijden is sinds september 1968 in gebruik.

De 1024 op lijn 10 richting Statenkwartier. 30 augustus 1972

De 163 wordt op 23 april 1968 in dienst gesteld bij HTM en doet op deze dag dienst op lijn 26. Deze lijn rijdt vanuit Voorburg naar Loosduinen en verdwijnt in oktober 1983 bij de indienststelling van tram 2.

Standaardbus 163 op lijn 26 naar Loosduinen. 30 augustus 1972

Foto’s: Rinus van de Kuil