In de winter 2016-2017 treft NS de laatste voorbereidingen voor de introductie van de intercitydienst Den Haag-Rotterdam-Breda-Eindhoven via de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid. Met nieuw aangeschafte TRAXX-locomotieven en gemoderniseerde rijtuigen type ICR gaat de treinserie 1100 in januari 2017 van start.

Een “sandwich”-combinatie bestaande uit een TRAXX, negen rijtuigen ICR en nog TRAXX-locomotief staat klaar voor een testrit richting Eindhoven.

In december 2016 rijden de treinen al, om te bezien of materieel, personeel en alle andere processen goed ingericht zijn. Het materieel bestaat uit zogeheten sandwich-combinaties, bestaande uit twee TRAXX-locomotieven en daartussen negen rijtuigen ICR. Op deze wijze kan op de eindpunten snel en gemakkelijk van richting gewisseld worden. Weliswaar zijn in het park ICR-rijtuigen ook zogeheten stuurstandrijtuigen voorhanden waarmee in theorie een achteroplopende locomotief bediend kan worden, maar modificatie daarvan blijkt tijdrovend en technisch complex, reden voor NS om de sandwich-eenheden te creëren.

Een van de aangepaste ICR-rijtuigen.

De oplossing met TRAXX en ICR is tijdelijk: over een aantal jaren zullen op alle binnenlandse treindiensten die de HSL-Zuid berijden, nieuwe Alstom-treinstellen type ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) rijden.

TRAXX E 186 019 aan kop van een trein richting EIndhoven.