Op 25 mei 2006 neemt NS afscheid van haar klanten op de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn. De twee spoorlijnen worden onderdeel van de stedelijke railnetten van Den Haag en Rotterdam – het project RandstadRail – en dat betekent dat de treinen van NS ervan verdwijnen.

In de nacht van vrijdag 2 op zaterdag 3 juni 2006 zullen de laatste treinen rijden, en op de voorafgaande zaterdag heeft NS een keur aan exotisch materieel naar Den Haag gehaald om het afscheid van de twee spoorlijnen luister bij te zetten: van de Blokkendoos uit de jaren 1920 tot aan ICM-treinstellen in olympische reclamebeschildering: alles wat kan en mag rijden op de Hofpleinlijn, is er die dag. Op de Zoetermeerlijn komt geen bijzonder materieel: vanwege de lager dan gebruikelijk hangende bovenleiding is ander materieel dan de SGM-treinstellen niet toegelaten op deze lijn.

Het museummaterieel rijdt tussen de reguliere ritten door extra treinen en dat is maar goed ook, want duizenden belangstellenden komen op het festijn af. In de ochtend geeft een historisch dieseltreinstel de geest op station Rotterdam Hofplein en moet worden weggesleept door een Hondekop-treinstel, maar afgezien daarvan is het een feestelijke dag.

Het reguliere materieel, de SGM-sprintertreinstellen in geheel gele CityPendel-livrei, dragen deels een passende afscheidstekst.