Op deze dag vertrekt slijpwagen H23 per dieplader vanaf de remise Scheveningen naar Rotterdam. De RET heeft behoefte aan een slijptram en heeft goede verhalen gehoord uit Den Haag over het functioneren van de H23. Daarom gaat de tram tot 1 april 1985 in de nachten proefrijden over het Rotterdamse tramnet. De H23 is de ex-1207. Deze PCC ontspoort op 17 november 1978 op de Bosbrug en komt in onzachte aanraking met een bovenleidingmast. Besloten wordt de tram te verbouwen tot slijpwagen als opvolger van slijpaanhangwagen H25. In de nacht van 10 op 11 september 1980 draait de H23 zijn eerste rondjes als slijptram.

De H23 gaat de dieplader op. 25 maart 1985

De RET is tevreden over de uitkomsten van de proefritten met de H23 en daarom vraagt het Rotterdamse vervoersbedrijf aan HTM om ook een PCC voor hen om te bouwen. De keus valt op de 1139 die vanaf december 1986 als slijptram 2303 door het leven gaat. De tram keert in 2004 weer terug in Den Haag om onder zijn oude nummer hier de rails te gaan slijpen als opvolger van de H23. Deze tram wordt door HTM gesloopt in november 2010.

De H23 onder politiebegeleiding op weg naar de RET. 25 maart 1985

Foto’s: Ton Voogel