In 1991 staan op zondag 24 maart drie PCC’s naast elkaar op het voorterrein van remise Lijsterbesstraat. Het kleurrijke trio is niet bedoeld voor de normale reizigersdienst ook al is in één van de trams wel een feestje om mee te rijden.

De 1315 heeft ook een ‘downchopper’ aan boord die er voor zorgt dat hogere bovenleidingspanning gereduceerd kan worden naar de 600 Volt gelijkspanning die de PCC tram wel lust. De PCC meet ook regelmatig de RandstadRail lijnen naar Zoetermeer en daar staat 750 Volt spanning op de bovenleiding.

Naast de bestuurder is er plek voor een instructeur in de 1315.

De H23 railslijpwagen is gebouwd uit PCC 1207. De tram ontspoort in 1978 op het Voorhout en is daarmee de eerste tram van de serie 1201-1240, uit 1962, die buitendienst gesteld wordt. Omdat er behoefte is aan een moderne slijptram is de 1207 een mooie kandidaat om voor dat doel verbouwd te worden. Dat gebeurt dan ook in 1980.

De rechter tram op de foto is de P1. Deze PCC is beter bekend als Partytram en onder het nummer 1302. Nadat HTM afscheid heeft genomen van de PCC tram is de wagen deel uit gaan maken van het Haags Openbaar Museum en daar ook te huur als Partytram.

Het interieur van de Partytram. Gezellig met bar en een toilet is aanwezig!

De Railslijpwagen H23 is inmiddels vervangen door een auto en gesloopt in 2010. De Partytram kan u nog steeds huren. Dat kunt u doen via de site tramhuren.nl.

Foto’s Harry Peters