We maken op deze 23ste mei een uitstapje naar Rotterdam. Tussen 1986 en 2004 heeft daar een HTM PCC dienst gedaan als slijptram.
Al eerder heeft een voormalige HTM tram dienst gedaan als werktram bij het Rotterdamse trambedrijf. Nadat de motorwagens van de fraaie Werkspoorserie 201-216 in 1964/1965 buitendienst zijn gegaan neemt de RET de 205 en 210 over om ze tot Railreiniger te verbouwen. Dit blijkt niet zo’n succes te zijn en het is bij één tram gebleven.
In 1982 worden PCC’s 1182 en 1185 verhuurd aan de Rotterdamse collega’s. De RET heeft begin jaren ’80 een tekort aan trams en overweegt een aantal PCC’s van de serie 1100 over te nemen. Daar komt het verder niet van. Na wat testen op het net van de Linker Maasoever komen de trams weer terug naar de HTM.
De railslijper H23 bij HTM is een succesvolle werktram welke is verbouwd uit de 1207. De RET wil ook wel zo’n tram en gekozen wordt om PCC 1139 om te bouwen tot slijptram. In 1986 is het zo ver en de PCC verhuist naar Rotterdam. De tram krijgt er voertuignummer 2303. Dat blijft zo tot 2004 wanneer de tram weer terugkeert naar Den Haag. Bij HTM gaat de 1139 de H23 vervangen die zo goed als versleten is. Ook krijgt de tram het oorspronkelijke wagennummer weer terug.
In het laatste jaar dat de tram in Rotterdam dienst doet volgt René Weterings de tram een dag en maakt plaatjes op verschillende plekken op het tramnet. Zo te zien is de Haagse PCC niet de enige vreemdeling op het Rotterdamse tramnet. Op lijn 2 rijden op dat moment trams uit Wenen. Deze Düwags van het type E1 hebben daar in 2002 en 2003 gereden waarna ze verkocht zijn aan Craiova in Roemenië.
De 1139 heeft het bij de HTM nog volgehouden tot 2019. De tram gaat op 2 januari dat jaar op dezelfde dag als de 3001 naar de sloper toe.
Foto’s: René Weterings