Na drie maanden testen wordt op 22 mei 2014 Avenio 5001 gepresenteerd aan de pers en genodigden. In de vroege ochtend vertrekt een bus van HTM Specials naar het testcentrum van Siemens in het Duitse Wildenrath. Door een zwaar ongeluk op de A2 bij Eindhoven komt de bus vast te staan en bereiken de gasten met twee uur vertraging de plaats van bestemming. Het zorgt er wel voor dat journalisten en genodigden aan boord van de bus uitgebreid kennis kunnen maken met de dan nog nieuwe HTM directeur Jaap Bierman.

De 5001 rijdt bij wijze van onthulling door een gespannen doek heen

Een deel van de presentatie wordt geschrapt zodat de belangrijkste onderdelen toch nog op tijd kunnen beginnen. In toespraken benadrukken de sprekers dat Siemens en HTM volop hebben samengewerkt om er een mooie tram van te maken en dat de verwachtingen over een internationaal succes hooggespannen zijn.

HTM directeur Jaap Bierman en wethouder Peter Smit heffen het glas op de 5001

De presentatie zelf is in ÊÊn van de hallen op het grote testterrein. Avenio 5001 wordt door een gespannen doek geduwd waarna HTM directeur Jaap Bierman, wethouder Peter Smit van Verkeer en de directie van Siemens met champagne toasten op de nieuwe tram. Locomotief vier en een koppelwagen brengen de tram naar de kleine testring waar de genodigden zelf kunnen ervaren wat de 5001 in de praktijk waard is.

Locomotief 4 en een koppelwagen brengen de Avenio naar de kleine testring

De 5001 op weg naar de kleine testring

De 5001 rijdt enkele rondjes bestuurd door de wethouder maar ook door HTM medewerkers. Het is voor de passagiers een vreemde gewaarwording om een Eurostar te passeren die ook op het terrein staat en dat de halteomroep midden in Duitsland suggereert dat de tram elk moment aan kan komen bij station Hollands Spoor. De eerste reacties aan boord van de 5001 zijn positief. Het zou niet de eerste tram worden die naar Den Haag komt, die eer is gegund aan de 5003 die daarbij ook nog bezoek krijgt van koning Willem-Alexander.

De 5001 op de testbaan, links staat een nieuwe Eurostartrein te pronken

Foto’s: Tjeerd Spoor