Op 21 maart 2001 staat de ex Hannoverse 6016 opgebokt in de Centrale Werkplaats van HTM in de remise Lijsterbesstraat.

De tram is bedoeld om te gaan rijden op het proef ‘lightrail’ baanvakje tussen Houten Centrum en Houten Castellum. De tram is geschikt om te rijden onder 600 volt bovenleidingspanning. Om ook te functioneren onder de 1500 volt spanning, die het spoor gebruikt, heeft de tram een zogenaamde ‘downchopper’ gekregen die de hoge spanning verbouwd naar één die de tram wel aan kan.

Maar ook het profiel van de wielen moeten worden aangepast. Voor dat doel staat de gekochte ÜSTRA tram opgebokt in de werkplaats. De draaistellen krijgen wielen aangemeten zodat zij goed kunnen gaan fungeren op het railprofiel van het spoor. Dat opbokken kan in de werkplaats maar deze moest ook worden aangepast omdat de hefpunten zijn afgestemd op de PCC en GTL8 van HTM.


Voor het type TriebWagen 6000 zijn extra voorzieningen nodig omdat die op een andere plek zijn gesitueerd.

Foto’s: Rinus van de Kuil