In de nacht van 2 op 3 juni 2006 rijden de laatste treinen op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Direct aansluitend gaat de infrastructuur op de schop om deze geschikt te maken voor metro-treinstellen van RET en trams van HTM. Sinds de herfst van 2002 zijn al werkzaamheden uitgevoerd die al parallel aan de laatste jaren van de treinexploitatie hebben kunnen plaatsvinden. Zo is een nieuwe verbinding gebouwd tussen de NS-werkplaats in Leidschendam en het spoorwegnet, de Nootdorpboog, want met het verdwijnen van de Hofpleinlijn vervalt ook de mogelijkheid om treinen van en naar die werkplaats te rijden. Ook de nieuwe haltes Nootdorp, Leidschenveen, Pijnacker Zuid en Forepark worden in de steigers gezet als de treinen nog rijden.

Op 2 juni 2006 rijden de treinen gewoon volgens het spoorboekje, maar naast de reguliere reizigers maken ook veel belangstellenden een laatste rit met de Sprinter, zoals met name in Zoetermeer de dienst over de stadsspoorlijn genoemd wordt. Sommige machinisten die op deze laatste dag dienstdoen, leggen hun laatste rit over de Zoetermeer- of Hofpleinlijn vast op camera, zoals hier te zien in splitsingsstation Centrum West in Zoetermeer. Niet alleen Haagse machinisten doen dat: een retourrit op een van beide lijnen past mooi in de diensten van machinisten uit ver weg gelegen standplaatsen, zoals Groningen, Enschede en Amsterdam, dus een groot deel van het NS-machinistenkorps kent de enigszins atypische lijnen goed.

De laatste trein van Den Haag naar Rotterdam Hofplein vertrekt een kwartier na middernacht. Voor de gelegenheid deelt NS-personeel lekkernijen uit. Waar normaliter een handvol mensen van deze late verbinding gebruikmaakt, bestaat de trein vanwege de verwachte drukte uit twee treinstellen. Diverse hoogwaardigheidsbekleders rijden mee.

Eenmaal aangekomen op Rotterdam Hofplein krijgt het treinpersoneel bloemen aangeboden en wordt de infrastructuur met enig ceremonieel overgedragen. Normaliter rijdt die laatste trein na aankomst in Rotterdam Hofplein leeg naar de werkplaats in Leidschendam, maar in dit geval keert de trein mét reizigers terug naar Den Haag. Zoals het hoort, krijgt de trein daarvoor een ander treinnummer. Het afscheid duurt lang, want de rit terug naar Den Haag duurt uiteindelijk acht minuten langer dan de bedoeling is.

In Berkel en Rodenrijs stappen nog twee reizigers uit.

De kaartautomaat aldaar werkt op dat moment nog, en het is zelfs nog mogelijk een kaartje te kopen voor een rit naar Rotterdam Hofplein!