In 1973 worden de eerste sporen van het nieuwe station Den Haag CS in gebruik genomen. Twee jaar later is men nog druk bezig met de andere mobiliteiten een plek te geven op het nieuwe station.

Het tramviaduct in aanleg tussen Kalvermarkt en het station.

Den Haag is sinds 1843 met het spoor verbonden. In dat jaar is het eerste station geopend op de plek waar we tegenwoordig station Den Haag Hollands Spoor vinden. Een kleine dertig jaar later wordt in 1870 de Hofstad bereikt door een tweede spoorlijn. Was de eerste verbinding met Amsterdam van de Holland IJzeren Spoorweg Maatschappij. Dit tweede station is van de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij. Het fraaie witte stationsgebouw met kap is eventueel voorbereid op een spoorverbinding naar Scheveningen maar zover is het vanaf deze locatie niet gekomen.

Het busstation in aanbouw.

Oorspronkelijk heet het station Den Haag Rijnspoor maar na de overname in 1890 van de NRS door de Staatspoorwegen wordt de naam gewijzigd in Den Haag Staatsspoor. Een naam die na opening van het huidige centraal station nog jaren in de volksmond is gebruikt.

Wisselstraat en keerlus in aanleg met toenmalig ministerie van Landbouw op de achtergrond.

In 1970 wordt besloten om het dan honderd jaar oude Staatsspoor te gaan vervangen door een nieuw centraal station. Opties om van de twee Haagse stations één te maken hebben het nooit gehaald. Architect Koen van der Gaast ontwerpt het station als een soort stootjuk met het typische jaren ’70 betonnen kantoorgebouw Stichthage. Met een oranje rand om het pand heen en bruine dakconstructie maakt het tijdsbeeld helemaal af.

Nog een kale omgeving waar het tramviaduct richting Ternoot wordt gebouwd.

Bij het Staatsspoor komen bus en tram naast het station in de Rijnstraat en op de Bezuidenhoutseweg. Bij het ontwerp van het nieuwe station wordt rekening gehouden met een toekomstige metroverbinding naar Scheveningen onder de grond. Het twaalfsporige kopstation krijgt een groot bus en tramstation op het dak. Vanaf het busdak gaan in 1976 verbindingen vertrekken richting stad en streek. Op 28 mei 1976 wordt de officiële opening verricht door prinses Beatrix en prins Claus.

Zicht op de Juliana van Stolberglaan.

In 1975 is het nog niet zo ver. De trambaan is volop in aanleg en het busdak is nog lang niet klaar. Tijdens de bouw is ook te zien dat het gebied tussen het nieuwe station en de Prins Clauslaan, waar tegenwoordig de Utrechtsebaan ligt, ook nog volop in ontwikkeling is. Fotograaf Harry Peters laat ons goed zien hoe de situatie een jaar voor de opening van het Semi Metro tramviaduct er voor staat.