In 1964 wordt stilgestaan bij het feit dat de HTM honderd jaar bestaat. In de zomerperiode rijdt dat jaar historisch materieel naar Scheveningen.

Speciaal voor dit jubileum wordt in de zomer met de combinatie motorwagen 265 en open aanhangrijtuig 505 gereden tussen station Hollands Spoor en Scheveningen Kurhaus. Afwisselend wordt gereden op lijn 8 of lijn 9. Op 19 juli wordt er gereden op lijn 9.

De 265 met 505 rijdt de Nieuwe Parklaan op na het vertrek van het Gevers Deynootplein.

We zien de tram op een tegenwoordig onherkenbaar geworden begin van de Nieuwe Parklaan waar vandaan je in 1964 nog vrij zicht op het Kurhaus hebt. De ritten met de oude tram zijn zo populair dat in de drie daarop volgende jaren dit uitje herhaald wordt.

Motorwagen 827 met aanhangrijtuig 773 vertrekt naar Scheveningen.

De foto’s in dit artikel zijn van Hans Verkerk. Naast de ritten met historische trams gaat ie deze dag ook nog even kijken bij het eindpunt van lijn 11. Nog ruim een jaar duurt het voordat PCC’s de exploitatie overnemen van het oude materieel wat bestaat uit motor en bijwagens. De tramlijn begint nog net voor de kap van het oude stoomtramstation bij station Hollands Spoor.

Het lijkt wel een museumrit met de combinatie 215 en 769 op lijn 11.

Naast een klassiek lijn 11 tramstel, wat in 1927 in dienst is gekomen, komt ook de Werkspoor 215 met bijwagen 769 voorbij. Net zoals de tram op lijn 9 zijn ook deze twee wagens nog in de historische collectie van het Haags Openbaar Vervoer Museum te vinden.

Werkwagen 260 met defecte PCC 1010 aan de haak.

Tot slot komt er nog een oudje voorbij Hans zijn lens. Werkwagen 260 heeft de defecte PCC 1010 aan de haak om deze naar de werkplaats aan de Lijsterbesstraat te brengen. Aan het perron boven staat een treinstel van het type mat’40 uit de serie 301-310 weekendrust te houden. Deze staat op de voormalige kopsporen voor treindienstleiders post-T. De plek waar toen wissels en seinen van het station zijn bediend samen met twee hulpposten aan beide zijden van het emplacement.