De afscheidsrit met de 1200-en, georganiseerd door het Haags Bus Museum en STERN, wordt deze dag gereden door de 1217 en 1227. Deze laatste tram vervangt de geplande 1210 die op het laatste moment last heeft van een kleine kortsluiting. De beide PCC’s rijden met bloemstukken en plakkaten voorop met zo’n honderd deelnemers over grote delen van het tramnet.

De 1217 en 1227 naast de 1175 op eindpunt Duindorp. 14 augustus 1982

Vanuit de remise Scheveningen gaat het over lijn 7 naar het Centraal station, dan over lijn 6 naar Leidschendam en weer naar het centrum om over lijn 3 naar het De Savornin Lohmanplein te rijden. Allemaal bekende trajecten voor de 1200-en die daarna via lijn 3 en lijn 12 naar eindpunt Duindorp gaan. Ook historisch verantwoord want lijn 12 is de eerste lijn waar de 1200-en in 1963 laten zien wat ze waard zijn. Via de Schilderswijk gaat het over lijn 11 naar Scheveningen Haven waar de 1228 voor een verrassing zorgt door hier voor de 1217 en 1227 te gaan staan. Zo kunnen de fotografen een driekoppelstel vastleggen alhoewel de 1228 en 1217 niet echt gekoppeld waren. In de normale dienst nooit gebeurd maar de 1226 + 1228 + 1230 hebben in september 1968 op deze manier wel eens proef gereden.

De 1228 + 1217 + 1227 op Scheveningen Haven. 14 augustus 1982

Vanaf Scheveningen vertrekken de 1217 en 1227 over lijn 11 en 10 naar Voorburg station waar ze heel lang te zien zijn geweest. Vanaf Voorburg naar het eindpunt van lijn 1 in Delft. Op de terugweg gaat het op de Delftweg ouderwets hard en verliest de 1227 door de wind zijn bloemstuk. Eindbestemming van de afscheidsrit is Scheveningen Noorderstrand waarmee vooruitgelopen wordt op de verlenging van lijn 1 naar dit eindpunt een jaar later.

De 1217 is nog jaren oefenobject bij de brandweer geweest voor het hersporen van trams en de 1227 wordt op dit moment door vrijwilligers van het HOVM opgeknapt.

Foto’s: Harry Peters Bron: De Brommer (Haags Bus Museum)