Op 12 augustus 2017 rijdt meettram 1315 een conditierit. Om in conditie te blijven, rijdt de PCC-car uit 1971 vanuit de remise Lijsterbesstraat over diverse lijnen van het Haagse net. Ook het voor reguliere exploitatie niet gebruikte traject van de vroegere lijn 10 in Rijswijk en Voorburg komt aan de beurt.
HTM verbouwt in 1990-1991 motorwagen 1315 tot gecombineerde pekel- en instructietram. In 1996 is de 1315 voor het laatst als pekeltram actief; nadien is de tram alleen nog instructiewagen. Na een ontsporing in 1999 staat de wagen enige tijd geheel terzijde, waarna in 2000 een verbouwing tot meettram volgt.
Als in 2006 het RandstadRail-traject naar Zoetermeer opengaat, neemt HTM de 1315 andermaal onder handen. De wagen krijgt een volwaardige bestuurderscabine aan de (voormalige) achterzijde en wordt daarmee de enige PCC van HTM die op reguliere wijze twee kanten op kan rijden. Ook maakt HTM de wagen geschikt voor een bovenleidingsspanning van 750 Volt. Dat is nodig voor de RandstadRail-sporen even voorbij de halte Beatrixkwartier. Tijdens nachtelijke meetritten komt de 1315 ook op plaatsen waar normaliter alleen de metro’s van RET (lijn E) rijden, zoals het lijngedeelte Leidschenveen – Pijnacker Centrum en de hooggelegen sporen van lijn E boven station Den Haag Centraal.