In 2011 wordt stilgestaan bij het zestig jarig bestaan van de locomotieven serie 1200 van de NS.  De locs met een stoer Amerikaans uiterlijk zijn de favoriet van menig treinliefhebber.

De eerste van deze 25 aantal tellende locomotiefserie is gebouwd in 1951. De locs komen uit de Heemaf fabriek in Hengelo en Werkspoor in Utrecht. In 2011 organiseren NVBS, NS en EETC een grote manifestatie om het jubileum van de locs en vereniging NVBS te vieren. De NVBS bestaat dan 80 jaar.

De mooie 1218 in de goederenkleuren teruggebracht.

In de jaren voorafgaand aan het feest wordt in Den Haag, op een spoor in het onderstation, de 1201 zo ver mogelijk in de originele staat teruggebracht. Een dag voor het feest wordt de locomotief opgehaald door een diesellocomotief van Rotterdam Rail Feeding. Deze heeft ook al de 1218 en twee goederenwagens mee. De 1218 is in Blerick optisch terug verbouwd naar de aflevertoestand in de goederenkleuren.

De V100 gaat de 1201 ophalen.

De Werkgroep 1501/Stichting KLok heeft in 2011 ook een locomotor ter beschikking en deze Sik haalt de 1201 uit de loods. Op het spoor er naast wordt de trein verder samengesteld door de V100 van RRF. Daarna gaat het transport naar Utrecht waar de boel wordt opgeborgen in de HTMU loods nabij het Centraal Station.

Beide fraaie 1200’en voor het eerst bij elkaar.

De dag er na is de grote excursie met een samenkomst van alle acht nog bestaande 1200’en in Amersfoort die in lijn worden neergezet op spoor 3. Dit onder een grote belangstelling! Ook is er later die dag nog een line-up in Apeldoorn waarbij alle huisstijlen die de NS 1200 heeft gehad, tijdens de NS loopbaan, naast elkaar komen te staan. Naast de 1201 en 1218 staan daar de 1202 in het Berlijnsblauw en de 1211 in het geel/grijs. Ook komt nog even de 1254 (1224) van vervoerder EETC, die reclame van de NVBS draagt, naast dit kwartet te staan.

De V100 van Rotterdam Rail Feeding heeft de trein samengesteld.

De 1201 staat tegenwoordig in het Spoorwegmuseum in Utrecht te pronken. De 1218 bevindt zich in Blerick. Het spoor naar het onderstation in Den Haag bij de Binkhorst is recent verwijderd.

Foto’s: Chris Westerduin