In het najaar van 2015 is het traject van lijn 11 geschikt voor de bredere Avenio trams. Toch trekken de GTL’s nog trouw hun baantjes op de van oorsprong stoomtramlijn.

In 2015 maakte een Engelsman reclame op de 3120.

HTM heeft in 1927 de exploitatie van de NS overgenomen, de lijn voorzien van bovenleiding en is het traject onder lijn 11 tot op heden trouw gebleven. Het was de eerste tramlijn van HTM die geheel op vrije baan ligt, niet raar als het eigenlijk eerst een spoorbaan is geweest.

De 3142 met de flats van Lindoduin nog in hun oude gedaante op de achtergrond.

Goederenvervoer heeft de spoorlijn ook gehad. Tot 1974 rijdt HTM deze goederentrams zelf tussen Duinstraat en Delftselaan waar de overgave is geweest tussen de HTM en NS. Herkenbaar uit de stoomtijd is nog verder de kap bij station Hollands Spoor waar de trams onder kopmaken voordat de PCC’s de tramlijn van het klassieke vooroorlogse materieel overnemen op 31 oktober 1965.

GTL 3142 aan halte Vuurbaakstraat.

Nu in 2015 staat er weer een verandering voor de deur. Al jaren maken GTL’s de dienst uit op lijn 11. Ze hebben hun hegemonie nog even moeten afstaan toen de trams uit Hannover de dienst gingen uitmaken op de eerste sneltramlijn van Nederland. Nu het traject geschikt is voor brede trams en er steeds meer Avenio’s afgeleverd worden zal het niet lang duren voordat de GTL van de lijn verdreven wordt.

Avenio 5013 bij TailTrack Wouwermanstraat.

Die materieelwisseling gaat op 7 maart 2016 in. Vanaf die tijd rijden de grijs/rode Siemens trams op lijn 11. Nu doen ze nog aan snuffelstage in de vorm van testritten op de fraaie tramlijn die station Hollands Spoor en het strand van Scheveningen met elkaar verbinden. Meerijden mag nog niet, dat staat ook duidelijk aangegeven met grote stickers op de tram

Foto’s: Chris Westerduin