In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat staan op deze dag in 2010 de restanten van mock-up 3200 en slijptram H23. De mock-up wordt eind 1978 gebouwd voor de komst van de gelede trams op het onderstel van ex pekelmotorwagen H 11 (ex-254) en stelt het voorste deel van de GTL tram voor. De mock-up is voor het eerst voor het grote publiek te zien tijdens de grote materieelshow ter gelegenheid van 75 jaar elektrische tram op het Lange Voorhout op 4 augustus 1979. Dan nog met het nummer 3000 en in geel-blauwe kleuren. Op dit model worden verschillende kleuren uitgeprobeerd en het personeel test er de toekomstige bestuurderscabine in uit.

Mock-up 3200 bestaat op 6 november 2010 uit twee delen

In november 1990 krijgt het model een combinatie van donkergrijs rond de ramen en donkerrood daaronder. De nieuwe zwenk-zwaai deuren worden grijs geschilderd en de mock-up krijgt het nummer 3200. Begin 1991 komt de definitieve combinatie van grijs-wit en blauw met gele deuren op het model. Ook worden er opvallende witte schrikstrepen op de zijkanten geschilderd maar die halen de echte trams niet. De mock-up zou nog gebruikt worden als voorbereiding op de grote midlife-beurt van 3100-en maar uiteindelijk volgt toch sloop en gaat het onderstel naar de Tramweg Stichting.

De H23 staat onttakeld in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat. 6 november 2010

Slijptram H23Β  staat op deze dag onttakeld in de Lijsterbesstraat. Na een ontsporing op het Lange Voorhout op 17 november 1978 wordt deze tram als eerste PCC, dan nog de 1207, buiten dienst gesteld. Besloten wordt de tram te verbouwen tot moderne slijptram ter vervanging van de combinatie van motorwagen 805 plus slijpaanhangwagen H25. De slijptram rijdt vanaf november 1980 over het Haagse tramnet en gaat in maart 2005 versleten buiten dienst. Vijf jaar later volgt voor deze PCC dus sloop.

Foto’s: RenΓ© Weterings