Het is inmiddels een vertrouwd beeld. Lijn 16 rijdt naar Statenkwartier met GTL en lijn 17 rijdt met Avenio trams door de stad. Maar dat is pas sinds mei 2016.

Op de 2e mei van dat jaar is het na lang testen eindelijk gelukt om met Avenio’s op lijn 17 te gaan rijden. Het testen met deze voertuigen begint al op 4 januari van dat jaar maar er zijn flinke problemen met de communicatie tussen dit type tram en de verkeerslichten installaties van Rijswijk.

De 5057 op het kopspoor aan het Korte Voorhout.

Op 2 mei is alles er klaar voor en komen de grijs rode trams op lijn 17 te rijden. Gereden wordt tussen de Dorpskade in Wateringen en het Korte Voorhout in Den Haag. Op dat moment wordt het traject langs de Lange Vijverberg aangepast en een flinke ondergrondse parkeergarage uitgegraven ter hoogte van het Tournooiveld.

Tijdens de bouw van die garage verdwijnt ook de oude keerdriehoek van het Lange Voorhout. Lijn 17 moet het nu doen met een kopspoor wat natuurlijk met een tweerichting tram als een Avenio makkelijk is.

Avenio 5057 aan de halte In de Bogaard.

Op de eerste dag van Avenio op lijn 17 komen we de gloednieuwe 5057 tegen op de lijndienst. De wagen draagt een rode sticker op de frontruiten. Of men is deze vergeten weg te halen of de tram was nog niet vrijgegeven voor exploitatie… Op lijn 16 komen we de inmiddels gesloopte 3076 tegen bij de Noordwal. De eerste dag dat lijn 16 weer ‘Back Home’ naar het Statenkwartier rijdt. Een situatie die ruim zes jaar blijft bestaan weten we nu in 2022.

De inmiddels gesloopte 3076 op lijn 16 bij de Noordwal.

Foto’s: Chris Westerduin