Veel bedrijvigheid op deze dag rondom de remise Zichtenburg. Per dieplader komt de nieuwe GTL 3141 aan en tegelijkertijd wordt PCC 1311 naar buiten gereden. Deze tram is voorzien van grijze dakreclame met de tekst: ‘La Haye – Pays Bas  Paris – France’.

De 3141 aangekomen bij de remise Zichtenburg

De 1311 wordt een dag later op de dieplader gezet voor transport naar het trammuseum Saint Mandé. De vrachtwagen brengt in ruil een Parijse stadsbus mee ten behoeve van HTM Specials. Deze niet meer bestaande afdeling van HTM verzorgt het besloten vervoer met speciale trams en bussen waaronder ook de museumtrams van het HOVM.

De 1311 nog even op Haagse rails bij de remise Zichtenburg

De 1311 heeft op de laatste dag van de PCC-exploitatie: 30 juni 1993 nog op lijn 10 gereden, in de ochtendspits als koppelstel met de 1308. De tram wordt later vanuit de remise Scheveningen overgebracht naar de Centrale Werkplaats voor een schilderbeurt. Op 31 augustus gaat de PCC op eigen kracht naar de remise Zichtenburg. Naast de tram gaan ook nog een derde draaistel met motoren en een accelerator mee naar Parijs.

Zicht op de mottenballenvloot van PCC’s bij de remise Zichtenburg

Op deze dag zien we bij de remise Zichtenburg ook nog de mottenballenvloot van PCC’s staan. Deze trams worden dan nog bewaard om eventuele materieeltekorten in de toekomst op te vangen. Eind september besluit HTM dat er nog maar tien PCC’s bewaard hoeven te worden voor mogelijke inzet tijdens de bouw van de tramtunnel of voor een verbouwing tot werktram. Dat heeft uiteindelijk allemaal niet zo mogen zijn.

Foto’s: René Weterings, bron: PCC, de laatste jaren