Nadat het Haagse tramverkeer in 2009 en 2010 dagenlang tot stilstand is gekomen vanwege sneeuwval besluit de HTM in 2011 vier GTL’s om te bouwen tot pekeltram. De 3005, 3027, 3031 en 3034 worden in augustus van dat jaar uit de dienst gehaald om omgebouwd te worden tot pekeltram. Iedere bak krijgt twee pekeltanks. Een pekel GTL kan in totaal 10.000 liter pekelwater meenemen. Een betonmolen vult de tanks via een speciale vulopening die in een raam wordt aangebracht.

De 3034 bij de remise Zichtenburg test de sneeuwbezems uit. 1 december 2011

Op 1 december 2011 zijn de pekeltanks van de trams op proef gevuld met water. De 3034 probeert op deze dag de nieuw aangebrachte sneeuwborstels uit die bevestigd zijn voor het eerste draaistel. De tram maakt een proefrit van de remise Zichtenburg naar Kraayenstein. Een dag later krijgen de nieuwe pekeltrams pekelwater in de tanks en op 30 januari 2012 mogen ze voor het eerst laten zien wat ze waard zijn. De 3027, 3031 en 3034 bestrijden dan sneeuw en ijs,

De sneeuwborstel voor het eerste draaistel van de 3034. 1 december 2011

Deze eerste pekel GTL’s helpen goed bij het op gang houden van het tramverkeer in winterse omstandigheden maar er mankeert wel het een en ander aan. Zo ontstaat er veel roest door weg lekkend pekelwater. Daarom besluit de HTM op basis van de opgedane ervaringen in de zomer van 2013 om vier andere GTL’s om te bouwen tot pekeltram. De problemen van de eerste generatie keren bij deze trams niet terug door de doorgevoerde verbeteringen. De tanks uit de eerste serie pekel GTL’s worden overgezet in hun opvolgers en de 3005, 3027, 3031 en 3034 verdwijnen uiteindelijk naar de sloper.

Foto’s: Rinus van de Kuil, bron: Haags Tramnieuws