Een bijzonder transport door Den Haag en Scheveningen op deze dag. De elektrische locomotieven van de voormalige goederentramlijn van HTM moeten verdwijnen uit hun loods aan de Delftselaan waar ze nog altijd opgeslagen staan na het beëindigen van het goederenvervoer naar Scheveningen in 1974.

Unimog 40 sleept de locs uit de loods aan de Delftselaan. 4 september 1979

De locomotieven moeten daar weg omdat de loods afgebroken gaat worden. Deze maakt plaats voor een losplaats voor de nieuwe gelede trams die hier vanaf 1981 per trein aankomen. Vanaf de te bouwen losplaats rijden de trams zelf het spoor op en vanaf daar naar de Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat. Halverwege de aflevering van de GTL’s trekt Stoffel, een soort tramtractor, de nieuwe aanwinsten van de helling af naar de remise.

Per dieplader zijn de H51 en H52 aangekomen op Scheveningen. 4 september 1979

De H51 en H52 worden door Unimog 40 uit de loods getrokken en gaan daarna per dieplader naar Scheveningen. Een bovenleidingmontagewagen rijdt mee met het transport naar Scheveningen waar de locomotieven met de bijnaam: ‘Strijkijzer’ voorlopig terecht komen. De H51 maakt nu deel uit van onze collectie en de H52 is uiteindelijk gesloopt.

De H52 in de takels op Scheveningen. 4 september 1979

Foto’s: Harry Peters