Half december van dit jaar beëindigt NS de inzet van Sprinter-treinstellen, ook wel bekend als SGM (Stadsgewestelijk Materieel). De oer-Sprinter van NS heeft er dan ruim 40 jaar opzitten. De meeste van de 90 SGM-treinstellen hebben een onopvallende loopbaan gehad, met de verbouwing tot nieuwe, blauw-wit-gele Sprinter in de periode 2003-2008 als belangrijkste verandering. Voor enkele treinstellen was dat anders. De komende maanden zet het HOVM enkele van die speciale gevallen in de spotlights. Vandaag: treinstel 2008.

Tweewagenstel 2008 was een van de vijftien prototypetreinstellen van de serie SGM-0 uit 1975. Zoals alle treinstellen van die reeks, kwam het in eerste instantie in dienst op de Hoekse Lijn van Rotterdam naar Hoek van Holland, in afwachting van de opening van de Zoetermeer Stadslijn in 1976. Nog vrijwel nieuw, kwam de 2008 op 4 mei 1976 bij Schiedam in frontale botsing met een internationale trein. Bij dit ongeval, waarbij 24 slachtoffers te betreuren waren, werd een van de twee rijtuigen compleet vernield. Het overblijvende rijtuig (‘bak’ in NS-termen) werd voorlopig aan de kant gezet. NS besloot een vervangend rijtuig te bestellen, als onderdeel van de vervolgserie Sprinters, de serie SGM-1.

De 2008 als ‘gewone’ Sprinter op 7 oktober 1994.

In 1978 kwam de 2008 terug op het spoor. Uiterlijk was er weinig veranderd, maar the devil was ook toen al in the detail: voor de vervolgserie SGM-1 had NS namelijk besloten wél een overgang tussen de rijtuigen te realiseren, iets wat bij de protoserie SGM-0 niet was gedaan. Daarnaast kreeg SGM-1 een reeks technische wijzigingen, voortkomend uit de ervaringen met de protoserie.

Dat leidde ertoe dat de 2008 een doodlopend gangetje kreeg in het nieuwe rijtuig, naar een niet-bestaande rijtuigovergang. Ook kon de conducteur – uitsluitend op de Zoetermeerlijn reed SGM zonder conducteur – in de nieuwe ‘bak’ van de 2008 bij elke deur de deuren van de trein centraal sluiten, iets wat bij de overige SGM-0-treinstellen alleen vanaf het middelste balkon mogelijk was.

Het doodlopende gangetje in de in 1978 nieuw geleverde bak.

De 2008 werd 1994 en 1995 gebruikt als reclame-object voor een nieuwe Nachtsprinter tussen Den Haag en Zoetermeer voor uitgaanders, en kreeg daarvoor een ludieke beschildering. In de praktijk reed het treinstel zelden de Nachtsprinter, want men gebruikte liever een SGM-1-treinstel, dat in tegenstelling tot SGM-0 wél over een toilet beschikte.

De 2008 als Nachtsprinter, in maart 1995 in Berkel en Rodenrijs.

Bij de verbouwing tot CityPendel in 1996 werd de 2008 geheel geel, en deed in die uitmonstering dienst tot eind 2008.

De 2008 in januari 2001, wederom op de Hofpleinlijn in Berkel en Rodenrijs.

Als een van de laatste SGM-treinstellen überhaupt ging de 2008 begin 2009 naar Denemarken voor verbouwing tot Sprinter-nieuwe-stijl.

De 2008 wacht begin januari 2009 in werkplaats Leidschendam op transport naar Denemarken voor modernisering.

Bij die verbouwing krijgen alle SGM-0-treinstellen alsnog een overgang tussen de beide bakken. Na deze modernisering in Denemarken als 2118 genummerd rijdt de 2008 tot december 2019. Sloop volgt in juni 2021.

De nu 2118 genummerde 2008 in september 2014 in Den Haag HS.