In 2002 vallen tweede Pinksterdag en de datum van 20 mei samen. Voor de noodploeg van de HTM en hoofdrolspeler 3050 zou het geen feestdag worden.
Iets na half elf in de ochtend slaat de stroomafnemer van GTL 3050 op lijn 11 achterover ter hoogte van de Duinstraat in Scheveningen. De tram komt net tot stilstand voor het wissel waar je kan kiezen richting Scheveningen Haven of naar de Duinstraat te rijden.
Veertig meter achter de tram is duidelijk te zien dat de bovenleiding gebroken is. Daardoor raakt de stroomafnemer verstrikt in het koper en klapt naar achteren. Een uur na het voorval is de opgetrommelde noodploeg ook aanwezig en kan het herstel aanvangen. In die tijd beschikken GTL’s nog over twee stroomafnemers. Wanneer men het kromme en uit het lood staande exemplaar plat bindt kan de tram op de achterste stroomafnemer rond half ÊÊn naar remise Scheveningen inrukken.
Het herstel van de bovenleiding gaat in gestaag tempo. Tijdens de stremming staat de 3037 gestremd aan eindpunt Scheveningen Haven. Deze kan na verloop van tijd inrukken naar de remise. Als de noodploeg de draad weer goed heeft opgehangen komt de 3127 proefrijden. Als lijn 11 raakt deze GTL gestremd aan halte Houtrustbrug.
Tijdens de stremming wordt lijn 11 omgeleid naar de eindlus Bohemen, wat we tegenwoordig dan gewoon keerlus Savornin Lohmanplein noemen. Voor RandstadRail bestaat is het bij de tramkruising Conradkade / Laan van Meerdervoort mogelijk om vanaf lijn 11 vanaf beide richtingen naar Bohemen te rijden en andersom. Op het gestremde stuk helpen Den Oudsten bussen 153, 156, 165 en 169 de reizigers uit de brand. Tegen half drie kan, vier uur nadat de calamiteit plaatsvindt, het tramverkeer weer hersteld worden op lijn 11. Wordt het toch nog een mooie Pinksterdag.
Foto’s: Kees Pronk
Informatie:Â Haags Tramnieuws