Pekelwagen H5 komt op deze dag vanuit de remise Lijsterbesstraat naar het Haags Openbaar Vervoer Museum aan de Frans Halsstraat. Voor de overdracht zijn een aantal zijpanelen uit de tram verwijderd om de pekeltank weg te kunnen halen. Het is dan nog de bedoeling om de tram terug te verbouwen tot motorwagen 295. Dat gaat uiteindelijk niet door als ex-pekelwagen H4 terug verbouwd wordt tot 294. Die operatie is in ons museum nog in volle gang.
Op deze dag in 1998 is nog niet duidelijk dat de H5 weer zijn oude rol zou gaan vervullen. In december 2010 gaat het hard sneeuwen en heeft HTM geen pekeltrams meer en het ontbreekt aan wisselverwarming. Het zorgt voor een flinke ontregeling van het tramverkeer. Op kerstavond gaat de H5 zonder pekeltank het tramnet op om sporen sneeuw- en ijsvrij te maken. Drie dagen later is de H5 weer voorzien van een ditmaal blauwe pekeltank en gaat de tram ouderwets pekelen. Ook in december 2012, januari 2013 en januari en februari 2019 is de H5 actief, inmiddels vergezeld van vier pekel-GTL’s.
In februari 2011 komt de H2 terug uit het trammuseum van Lille met de bedoeling om weer als pekeltram ingezet te worden en de H5 te vervangen. Nadat is afgezien van de verbouwing tot 295 gaat dit plan niet door. De H2 staat in half gesloopte staat nog in het HOVM en heeft onderdelen geleverd aan de 294.
Foto’s: Kees Bontje