Sinds 1997 wordt de Citaro bus van Mercedes-Benz/EvoBus geproduceerd. Het is de opvolger van het bekende type O405 N waarvan onder andere het Haags Busmuseum de WestNederland 4352 en HTM 840 in de collectie heeft.

De O405N van Westnederland tussen jongere Mercedes bussen aan de Telexstraat. Foto; Haags Bus Museum
De Citaro staat ook bekend als lagevloer bus waarbij de reiziger traploos vanaf het halteperron zo kan instappen. Bij de Citaro is de vloer bij het instappen 32 centimeter hoog. Mercedes heeft naar behoefte verschillende bussen ontwikkeld. Zo bestaat de Citaro K als korte variant en ook een verlengde die we onder de naam Citaro L kennen. De gelede bus wordt onder Citaro G aan de man gebracht.
In 2003 is een bus ontwikkeld welke op waterstof kan rijden. De Citaro BZ. Later zijn daar een FuelCELL hybride variant (Citaro BZH) en in 2005 een Low-Entry type (Citaro LE) bijgekomen. Naast de stadsbussen zijn er natuurlijk ook streekbussen en die krijgen standaard de letter Ü van Überlandverkehr achter het type.

De HTM O405N in de collectie van het Haags Bus Museum. Foto; Tjeerd Spoor.
In 2011 is het tijd voor de tweede generatie Citaro. Drie jaar later krijgen de nieuw gebouwde bussen een snel schakelende automatische versnellingsbak. Hiermee is het ‘Nieuwe Rijden’ mogelijk. Een manier van rijden waarbij je zo min mogelijk brandstof gebruikt.
Mercedes-Benz optimaliseert de verbrandingsmotoren verder zodat vanaf 2017 ook een hybride module in de bus kan worden ingebouwd. Hierbij biedt een elektrische motor tussen de dieselmotor en de transmissie extra vermogen tijdens het optrekken of versnellen van de bus. Batterijen op het dak slaan energie op die vooral bij het remmen wordt opgewekt.
Op de IAA Bedrijfsvoertuigen beurs in Hannover wordt in 2018 de eerste elektrische Citaro gepresenteerd. Deze bus krijgt de energie via een modulair lithium-ion batterijpakket welke in de vloer en op het dak zitten. Later in de 2018 wordt in Mainz de eerste serie eCitaro gepresenteerd. Naast deze elektrische variant zijn er bussen ontwikkeld die op waterstof of aardgas rijden.
Momenteel rijdt in onze regio EBS met de ‘Citaro 2(G) NGT Hybrid’ bussen en gaat nu ook HTM met de eCitaro beginnen. Op 17 mei 2017 heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag bekend gemaakt dat het stadsvervoer in Haagse en Rotterdamse regio zijn inbesteed aan de bestaande HTM en RET. Zij mogen ook na december 2019 voor vijftien jaar het openbaarvervoer verzorgen in hun regio. Eén van de voorwaarden is wel om schone bussen in te voeren.
Zomer 2022 is de aanbesteding voor nieuwe HTM bussen gestart. Het zou gaan om 95 nieuwe bussen en de aanschaf van bijbehorende laadinfrastructuur. HTM wil graag 38 bussen met een lengte van twaalf meter en 57 gelede bussen met een lengte van achttien meter. Ook met een optie om het aantal nog te verhogen met dertig stuks. Uiteindelijk is gekozen voor de eCitaro van het tegenwoordig geheten Daimler Buses en worden er 42 twaalf meter en 60 achttien meter bussen geleverd.
In het najaar van 2023 komen een twaalf meter en een achttien meter lange eCitaro op proef bij HTM. Hiermee wordt op diverse trajecten gereden zonder passagiers. Zo kan worden gekeken hoe lang de batterij bus het volhoudt op één lading. Om chauffeurs te laten wennen aan zo’n lange bus worden drie gelede aardgas bussen van Syntus overgenomen waarmee men kan lessen.

De gelede variant als proefbus die in vanaf december 2023 bij HTM kwam testrijden.
24 juni 2024 is een historische dag want HTM presenteert vol trots de nieuwe bussen aan de pers. HTM directeur Jaap Bierman neemt de aanwezigen zelfs mee voor een rit in de nieuwe gelede 1501. Ook de 1401 is aanwezig tijden de presentatie. De nieuwe bussen gaan vallen onder in de series 1401-1442 en 1501-1560.

De 1401 en 1501 tijdens de perspresentatie in 2024. Foto; Tjeerd Spoor.

Twee generaties elektrische bussen tijdens de perspresentatie van de eCitaro. Foto; Tjeerd Spoor.
In de maanden daarna worden de chauffeurs eigen gemaakt met de nieuwe bussen. Behalve het rijgedrag is het ook wennen dat de spiegels zijn vervangen door beeldschermen. Tijdens één van de ritten komt de 1501 al een MAN bus iets te dichtbij tegen op de Haagweg waarbij onder andere een zijruit sneuvelt. Nog steeds zonder reizigers wordt in december 2024 gestart met het proefbedrijf. De al aanwezige bussen rijden behalve les ook testritten op de verschillende HTM trajecten. Ook worden intussen haltes aangepast aan de nieuwe gelede bussen. Deze moeten gaan rijden op de lijnen 23, 24, 25 en 26.

In het najaar van 2024 wordt uitgebreid gelest met gelede bussen die van Syntus zijn overgenomen.
Vanaf 3 februari 2025 mogen ook reizigers mee. De 1406 is de eerste bus die als extra dienstwagen meerijdt op lijn 24. Later wordt dit uitgebreid met meerdere bussen. De laatste dag van het proefbedrijf is 21 februari. In de laatste week rijden er vier bussen in de dienst waarvan er zelfs één even op lijn 26 dienst heeft gedaan omdat daar een bus defect was gegaan.

Plein 1813 is gepasseerd.
Met ingang van 24 februari 2025 gaan de eCitaro’s langzaam de MAN en VDL bussen vervangen. De nieuwe bussen zullen langzaam instromen. En dat wordt even wennen want sinds 2012 hebben de MAN aardgasbussen het straatbeeld bepaald. En zo komt Mercedes weer terug in dienst bij HTM die tussen 1996 en 2007 ook met de O405N2 hebben gereden in de serie 801-840. De eerste bus die in de normale dienst is verschenen is de 1410 op lijn 26. Naast deze bus hebben ook de 1404 t/m 1409 dienst gedaan.

De 1405 draait vanaf de Vrederustlaan de Erasmusweg op.
Op 3 maart 2025 start het proefbedrijf met reizigers met de eCitaro G bussen. De primeur is voor de 1504 die ’s ochtends op station Mariahoeve begint. Deze bus was niet helemaal opgeladen. De eigenlijk geplande 1503 blijkt wel volle accu’s te hebben en is ook eigenlijk gepland voor deze eerste dag. Op het centraal station neemt de 1503 dan ook meteen de dienst over van de 1504.

De 1503 bij halte Kijkduin Strand.
Foto’s tenzij anders aangegeven; Chris Westerduin